Wednesday, May 26, 2010

Skoleなう: Preparation

Skoleなう

Hva er なう for noe?

- なう (uttalt: Nau som i ENG "now" med samme betydning) er et suffix som man som regel plasserer bak et stedsnavn for å forklare folk hvor man er, eller for å forklare en situasjon man er i. Det er internettslang, og er meget populært på sider som Ameba.jp, twitter.com og lignende sider der man kan si i fra om hva man gjør på akkurat なう.

Hvorfor bruker jeg なう?

-Jeg syns det er et fint ord å bruke, og siden de aller fleste som følger meg på twitter og/eller er mine kontakter på facebook forstår betydningen av ordet, så er det veldig greit å bruke.

Hvordan begynte jeg å bruke なう?

-Mine japanske kontakter brukte det på facebook og twitter, og man gjør jo bare som dem rundt en gjør. Etter at jeg begynte å se på dramaet Sunao ni narenakute 「素直になれなくて」* der Twitter er et viktig element, og hovedpersonene bruker なう hele tiden, ble det bare til at jeg også begynte å bruke det aktivt.

*Mer om dette fantastiske dramaet i en annen bloggpost.


Så, skole なう, eksamensforereding.

Det er utrolige 24 timer igjen til eksamensstart i skrivende stund, og jeg begynner å merke at jeg burde ha jobbet litt bedre, og litt oftere på matten i de to og en halve månedene som har gått siden jeg kom tilbake til skolen. Til mitt forsvar har jeg måttet jobbe med et helt års pensum i de fleste fag, på bare 2,5 mnd. Men jeg har egentlig vært for lite flink til å sette meg ned med matten. Alle vet jo hvor mye jeg misliker matte, fordi jeg ikke får det til.

Nå jobber jeg med logaritmer, av typen oppgaver jeg helt sikkert får på første del av eksamen. Jeg ante virkelig ikke at det var så bundet til regler og at det gjorde det så enkelt å løse. Læreren fikk det iallefall til å virke ganske enkelt når han løste det på tavla for noen minutter siden.

Og jeg kan glede alle ved å si at jeg fikk det til, og at løsningen er

Med noen utrekninger inn imellom oppgave og svar. Kanskje jeg laster dem opp senere, så kan jeg finne tilbake til oppgaven om jeg i fremtiden skulle lure fælt på hva jeg løste akkurat i dag.
Neste oppgave som skal løses er

Som ble til

Og nå skal jeg tråle eksamenssett for flere logaritmeoppgaver. Jeg har litt lyst til å få dette på plass, skjønner dere. Det kommer nok flere oppdateringer i løpet av dagen, med 6 timers mattedag kan man trenge litt bloggepause.

Ciao


No comments: