Tuesday, May 25, 2010

Mame, mame!



Mame shiba!

Jeg elsker mameshiba. Helt siden jeg en av de første dagene mine i Japan så en mameshibareklame på TV har jeg vært helt forelsket i karakteren. Den er jo bare så utrolig søt.

Hvis du hadde spurt meg hvilken "kyara" jeg liker aller best (et spørsmål veldig vanlig å stille hos high school jenter i Japan.) så hadde jeg med nesten 99.9% sikkerhet svart Mameshiba. Og for dem som ikke vet hva mameshiba er, skal jeg skrive litt om det her i dette innlegget.

Mameshiba er navnet på en figur/maskott laget av Dentsu.inc. Den representerer ikke noe annet enn seg selv, noe som gjør den egentlig ganske nyskapende hva reklamene angår. Den reklamerer ikke for noe produkt, så alt den gjør er å varme seg vei inn i seernes hjerter med stor suksess. Det finnes mame-shiba produkter i alle de underligste former; notatbøker, mobilanheng, bamser, matbokser, kopper, sokker, penner, leker, ALT. Selv kjøper jeg som regel mameshibaprodukter når jeg ser dem. Desverre finnes de ikke i vår del av verden helt enda, men siden de nylig har blitt lansert i USA, kan det jo hende at vi får se dem også i Europa om de gjør suksess i statene.

Navnet kommer fra det japanske ordet for Bønne, "Mame/豆" og navnet på en Japansk hunderase, Shibaen (som jeg også er fan av). Mameshiba betyr altså bønnehund, men kan også bety liten hund om det er snakk om valpene til nevnte hunderase. Karakteren mameshiba er iallefall en bønnehund, med kroppen til en bønne og ansiktet til en hund. Den fester seg i minnet ved at den serverer ganske avskyelige fakta som en kanskje ikke trengte å vite i en fantastisk søt stemme og barnslig måte å snakke på.

Akkurat nå har jeg et mobilanheng, en notatbok og en mameshibablyant med meg på skolen. På den andre sekken min henger en liten Edamameshiba-bamse, og jeg har flere sett med klistremerker, og to små minibarnebøker på japansk om maeshiba hjemme.

Jeg elsker mame shiba!



mameshiba klomaskin i japansk arkadehall.



Alle typene mameshiba! Mine favoritter er tigermameshiba og edamameshiba!



Edamameshiba i kolbe som er festet på DS'en min.

2 comments:

CosmoS said...

ねしてる?

Lisa "理沙" Ugeda said...

知っているやねん!