Sunday, May 23, 2010

超ショック!

雨・桜・弟・漢字・寒・緑・友・映画・計画・..
   Dagens tags; Nytt, plan, kjøp...
ーーーーーーーーーーーーーーーーーーーー

I dag våkna jeg relativt tidlig i nitida. Kom meg ikke hjemover før klokka var rundt 2:00 eller noe, så fant køya litt senere enn planlagt. Resultat = Trøtt.

Etter at jeg våkna bestemte jeg meg for å flette håret mitt litt, men fant ut at jeg orket ikke ta hele håret, da det tar noe sånt som to timer å få det ferdig. Det ble til at jeg har ca. ti fletter på høyre og to fletter på venstre side. Resten av håret er satt opp i kinda-knute så det holder seg unna skuldrene mine.

Siden jeg var så opptatt av håret mitt (som jeg fletta samtidig som jeg skypet med Astri) glemte jeg jo selvfølgelig alt som het både frokost og lunsj. Var derfor veldig sulten når jeg endelig fikk kommet meg ned på kjøkkenet, urk. Rundt middagsbordet var vi syv personer. Meg, søstrene, Mamma, Gudni, Pia (venn av søster) og Thor (Gudnis sønn).

Thor er snart 18, og skal bo hos oss i sommer. Mitt førsteinntrykk er.. vel, hva skal jeg si. Fyren er jo ginger. Høy og skranglete, med mørk stemme, og jeg forstår ikke dritten av hva han sier enten det er på engelsk eller noe annet språk. Han mumler så fælt at det er jaggumeg ikke lett å skjønne noe ass. Jeg er kanskje litt kritisk i førsteinntrykket mitt, men altså...

Nok om det. Jeg har en plan.
Den går ut på å lære meg bedre Japansk.
Jeg skal flytte til Japan og ta over verden pugge kanji.

Innen 1/1/11 skal jeg kunne lese og skrive alle 1,006 Kyouiku Kanji 「教育漢字」 og kunne lese de resterende 939 Jouyou Kanji 「常用漢字」.

Jeg er litt usikker på hvor mange jeg kan akkurat nå, men jeg tipper jeg kan lese omtrent 800 stk skikkelig. Skrive litt færre. Bare estimate altså, jeg teller ikke, så...

Måten jeg gjør dette på er at jeg først går gjennom Kyouiku Kanji i samme rekkefølge som Japanske skolebarn lærer dem. Man starter med enkle ting som 一、上、大 på førsteklassenivå, og møter på ting som 専、卵、操、認 på sjetteklassenivå. Og deretter fortsetter med resten av Jouyou Kanji - det man som regel lærer på ungdomsskolen der borte.

Alt skal pugges. Og jeg skal klare det.

Ellers vil jeg si at alt ute er GRØNT, og det REGNER i hagen der SAKURAtreet vårt står i blomst. I tillegg har dagen vært tåkete, og temperaturen har ligget på rundt 8 grader på det høyeste.

I går var jeg hos Birgitte forresten. Vi så "The time traveller's wife". Filmen skuffet egentlig ikke i forhold til boka.

Har endelig bestillt flashcard til DSi'n min. Det ble av typen M3i eller noe i den duren. Får se om det funker da.

にゃ~
またね



No comments: