Monday, May 24, 2010

Pokemon på nynorsk

Pokemon

Er noe jeg har likt helt siden det var populært way back i 98/99/00. Det vet nok de fleste som kjenner meg mer enn bare bittelitt, for jeg er ikke slik at jeg prøver å skjule at jeg liker det. Derfor vil jeg bare skrive noen linjer om mitt nyeste pokemonprosjekt.

Å oversette pokemonspillet Fire Red til NYNORSK.

Hvis du klikker på tittelen på dette innlegget kommer du til facebookgruppen for prosjektet, som ble påstartet i begynnelsen av mai 2010. Folkene bak prosjektet er undertegnede (initiativtaker og pokemonfan), Bergenseren Andreas (Språkkyndig pokemonfan), Hareidingen Jonas (Random idéperson) og et knippe andre folk.

Så langt har vi fått kommet oss frem til Viridian City (Engsetgrend) og all dialog frem til da er oversatt. Vi har oversatt kampmenyene og de tidligste angrepene til noen av starterene. (Squirtle/Skjelkorn og Bulbasaur/Spirar).

Det går litt sakte nå for tiden, mest på grunn av eksamener og slikt da alle på prosjektet enten er skoleelever eller studenter. Målet er å få det ferdig før 2011, og det tror jeg nok at vi skal klare med litt innsats.

Ting som gjør det litt vanskelig å oversette er at vi ikke har mulighet til å bruke æ, ø og å, og vi må holde oversettelsene til like mange bokstaver som det originale ordet, eller mindre.

Fun fun.


No comments: