Tuesday, May 18, 2010

Gjensyn med kosebloggen min!

Hei!

Nå er det jammen meg lenge siden jeg har skrevet på denne bloggen! Det skyldes at jeg har prøvd ut en helg maasse forskjellige nettbloggtjenester for å finne ut hvilken som passer meg best. Sånn egentlig så ble jeg litt forelsket i wordpress, men syns denne her er veldig chill og uformell, så jeg liker denne også.

Andre blogger jeg har som jeg oppdaterer jevnlig (mer enn en gang i måneden) er

Norsk
http://www.horumu.wordpress.com

Japansk
http://ameblo.jp/horumu/


Har også en totalt random blogg som jeg skriver sammen med en venn, på engelsk. Desverre er ikke den helt klar for å spres ut til offentligheten helt enda.

Men jeg har ikke forlatt denne bloggen enda. Kommer nok ikke til å gjøre det heller, er jo så glad i den at! Men føler den trenger litt frisk pust og litt mer farger, vi er jo godt på vei ut av den mørke vinteren, og inn i den lyse fine sommervåren nå!

I de 14 månedene som har gått siden sist oppdatering har jeg forandra meg mye - veldig mye - spesielt i hva jeg mener og hvordan jeg tenker. Jeg har fått nye venner, og henger egentlig ikke så mye med de gamle vennene mine lenger - noe som er trist, men slikt skjer. Spesielt når man havner i forskjellige årstrinn. Det er litt sært, at i likhet med for fjorten måneder siden, går jeg fremdeles i andre klasse. Jeg har faktisk gått i en form for andre klasse konstant fra august 2008 og frem til nå, mai 2010. Heldigvis er jeg ferdig snart, om en knapp måned, så da skal det bli godt med litt tid borte fra skolen.

Ting jeg har begynt å like de siste 14 mnd, som jeg ikke likte (like godt) før:

  • Te
  • Kaffe
  • Fisk
  • Ris
  • Sjøgress
  • En mengde annen mat
  • Tennis (Mest å spille, men å se på funker også.)
  • Historie og språkhistorie
  • Kalligrafi (Japansk/Kinesisk)

Annet som er annerledes nå: Jeg har funnet ut at jeg ikke orker alt styret med religion, så jeg har ærklært meg selv Ateist. (Dvs. Det står i facebookprofilen min.) Jeg har vært i tvil veldig lenge, og bare unngått å ta et valg, så nå er det sagt. Det eneste fantasifosteret jeg tror på fra nå av er cookie monster. (Jeg har fått klem av han, så jeg vet han finnes - tenk!)

Ellers har jeg jo blitt rimelig flink i Japansk, om jeg får si det selv. Føler jeg kan mye mer nå, enn det jeg kunne da jeg var der borte. Kanskje fordi jeg i månedene etter hjemkomst har hatt tid til å sette meg ned og studere grammatikk og ordforråd mer enn jeg hadde da jeg var der borte - for da var jeg jo egentlig opptatt med bare å leve livet som elev ved japansk skole.

Teen jeg for tiden liker veldig godt er av typen Sencha og Kukicha. Begge er varianter av grønn te. I tillegg er jeg fryktelig glad i noe som heter Genmaicha, som er grønn te med en slags ris i seg. De to første typene har en litt bitter smak, og som Japanerne bruker jeg ikke noe melk, sukker eller andre søtningsmidler i teen min, så den er nok ikke for alle. Jeg kan faktisk ikke fordra te med sukker og slikt i. Med mindre det er Royal Milk Tea, som de desverre ikke selger i Norge, så vidt jeg vet.

Av annet nytt kan jeg dele med dere at jeg har kommet opp i eksamen. Matte for å være nøyaktig. Alle vet jo hvor dårlig jeg er i matte, så de kommer nok ikke til å gå så bra. Klarer jeg å stå på eksamen blir jeg dog glad, så nå blir det pugging. En knapp uke til eksamen i dag, for den som måtte lure. (Torsdag neste uke.) Så da blir det nok et gledeshyl fra denne kanten, når det er overstått. Håper jeg ikke kommer opp i muntlig eksamen etter det.

またね~!

2 comments:

CosmoS said...

Kaffe er fint. Nå som du liker det er du voksen. :)

Lisa "理沙" Ugeda said...

Fnisknis! Kaffe er godt. :)