Tuesday, May 13, 2008

Fransk i gangen.

"Nous pouvons commencer tout de suite!"


"La brosse, le peigne et les ciseaux." Sier fransklæreren og vil at vi skal oversette det. Det er jo ikke en stor oppgave, men i en gang som holder sikkert 28 varmegrader eller noe, er det ikke så lett å tenke fransk. Nå det strengt tatt ikke helt en gang, mer et slags møterom mellom lærerrom, den ordinære gangen og grupperommene tvers ovenfor heisen fra 1988. Uansett - her sitter vi da, trøtte og slitne mens vi bare venter på at timen(e) skal være over slik at vi kan hive oss på bussen opp til Aksla stadion for to timer med 'gym'. I mitt og en hel del andres tilfeller derimot, er det vel mer en slags 'slappe-av' time - siden omtrent samtlige glemte gymklær i den tro at det var mandag i dag. (Greit, det var kanskje en overdrivelse, men alikevel..)


En ekstra dag på helgen gjør at man mister helt oversikten over trivielle ting som ukedager, plikter, lekser og alt annet som er viktig i livene våre. Og det skal jeg bare få ha sagt, folk går hals over huse når det er en ekstra helligdag etter helgen altså. Dette har jeg opplevd first-hand fra midt inne i Coop Obs! Hypermarked en varm lørdag i 15-tiden. Jeg prøvde å halvveis telle, halvveis rekne meg til hvor mange mennesker som stod i kø foran kassene akkurat da vi stod der, og kom frem til at det måtte være en plass mellom tre og firehundre. Da var det også en tilsvarende mengde med mennesker inne i butikken som ikke stod i kø, men som handlet fremdeles. Jeg følte meg nesten helt uvel der jeg stod, men måtte le høyt når jeg så at en gutt som hadd plukket med seg en Donald Pocket som han skulle kjøpe, la den fra seg fordi han hadde lest den ut før han kom frem til kassen. Men alt tatt i betraktning syns jeg det gikk temmelig kjapt å komme frem til den smilende blonde kassadamen i kasse 10, det var jo tross alt bare 45 minutter til butikken skulle stenge, og det var tross alt en helligdag to dager etter. Det hjalp vel lite på trafikken at halvparten av alle som var der bare hadde kommet dit for å få med seg supertilbudet til Coop Obs denne helga - 6 1.5L Coca-Cola til prisen av 3! Men jaja, slik er det. Når jeg kom frem til kassa etter 30 minutter i folkehavet, hadde både sjokoladen og kroneisen smeltet - til min store forferdelse.

Jaha. I dag, den 13. mai, 2008 kommer omtrent 8000 mennesker til å dø av AIDS-relaterte saker, nærmere 40,000 av sult - halvparten av dem barn, men bare rundt 7000 mennesker kommer til å dø av forskjellige årsaker i USA.

Men, over til noe mye viktigre. DET ER VARMT HER INNE! Å herre gud, så varmt det er. Jeg vil ha en bøtte med is! Pronto! Noe jeg selvfølgelig ikke kommer til å få. På dager som disse ønsker jeg faktisk å møte på russen.

Huff, jeg kommer til å legge til bilder + oppdatere denne posten senere. Nå er det for varmt til å skrive noe mer.

1 comment:

Anonymous said...

Fransk = Snegleeting
-Bobla